Hoe JdB groep steden duurzamer maakt

Vergroening als fundament

Vergroening als fundament

In gesprek met Aart-Jan van ’t Oever over duurzame stedelijke ontwikkeling

Vergroening staat centraal in de missie van JdB groep. “We streven ernaar om een betere en duurzamere leefomgeving te creëren.” Aart-Jan van ’t Oever, Directeur Grond, vertelt over JdB’s visie en aanpak op dit gebied.

Wat verstaat JdB onder 'vergroening'? "Voor ons betekent vergroening het verbeteren van de leefomgeving door het toepassen van hoogwaardige bodemproducten. Denk bijvoorbeeld aan grondsoorten die de groei van bomen, planten en struiken ondersteunen op diverse locaties, zoals boomplantgaten, bermen, parken en zelfs daken.

We richten ons op stedelijke gebieden, waar vergroening niet alleen voor een aantrekkelijker straatbeeld zorgt, maar ook een cruciale rol speelt in het verbeteren van de leefbaarheid. Onze producten bieden de voedingsbodem voor groen dat decennialang meegaat."

Waarom is vergroening juist nu zo relevant? "Steden worden steeds drukker en warmer. Vergroening is essentieel om hitte-eilanden te verminderen en steden toekomstbestendig te maken. Het gaat daarbij niet alleen om esthetiek, maar ook om klimaatadaptatie en een gezonde leefomgeving. Vergroening draagt bij aan een gezondere leefomgeving, minder hittestress, betere luchtkwaliteit en meer biodiversiteit in stedelijke gebieden.

Voor ons als JdB betekent dit ook een kans om een positieve impact te maken. Door onze kennis en producten in te zetten, kunnen we letterlijk de basis leggen voor een groenere toekomst."

Wat maakt de aanpak van JdB uniek? "Onze kracht ligt in onze integrale aanpak. We bieden niet alleen bodemproducten, maar denken mee vanaf de ontwerpfase tot en met de uitvoering. Of het nu gaat om sloopwerkzaamheden, herinrichting van openbare ruimte of groenprojecten: we hebben alle expertise zelf in huis. Daarbij garanderen we de kwaliteit van onze producten met het RAG-keurmerk. Dit is het hoogst haalbare keurmerk voor bodemproducten die in het openbaar groen toegepast kunnen worden. Bovendien zorgt onze eigen transporttak ervoor dat we flexibel en efficiënt kunnen leveren, wat ons onderscheidt van veel andere spelers in de markt. Oftewel we kunnen onze klanten van a tot en met z ontzorgen en de hoogste kwaliteit bieden.”

Welke uitdagingen komen jullie tegen bij vergroening? "De grootste uitdaging op dit moment is de overgang naar volledig veenvrije producten. Veen is jarenlang een essentiële grondstof geweest, vanwege zijn uitstekende groei-eigenschappen. Maar het winnen van veen heeft een negatieve impact op het milieu, waardoor sommige klanten de voorkeur geven aan veenvrije producten. JdB graaft nooit naar veen als doel op zich, maar het is wel regelmatig een bijproduct bij het bouwrijp maken van projecten of bij natuurherstel. Vanuit JdB wordt dit veen opnieuw toegepast in de samenstelling van onze bodemproducten.

Nu vanuit de klant de vraag naar veenvrije producten toeneemt, werken we aan alternatieven, zoals substraten op basis van kokosvezels. Het vinden van een alternatief dat dezelfde kwaliteit biedt als veen – nu maar ook over 50 jaar - én betaalbaar is, vergt veel onderzoek en ontwikkeling. Daarbij is het ook de vraag of het maatschappelijk wenselijk is om hoogwaardig product laagwaardig toe te gaan passen én in het buitenland kokosvezel op te gaan halen.

We hebben ons aangesloten bij een kenniscentrum, om bij te dragen aan een oplossing voor de hele sector. Het is geen gemakkelijke opgave, maar wel een noodzakelijke en een uitdaging die wij graag aangaan.”

Wat betekent vergroening voor de lange termijn? "Vergroening is niet alleen een trend, maar een noodzaak. We zien het als onze verantwoordelijkheid om steden leefbaarder te maken, niet alleen nu, maar ook voor toekomstige generaties. Dat betekent dat we producten leveren die tientallen jaren meegaan en blijven bijdragen aan een gezonde leefomgeving.

In Utrecht hebben we bijvoorbeeld bodemproducten geleverd die essentieel zijn voor het wortelstelsel van eikenbomen langs een busbaan. Hier hebben we niet alleen geadviseerd over het juiste bodemproduct, maar ook gezorgd voor duurzame oplossingen. Het resultaat is dat de wortels van deze bomen niet alleen goed kunnen groeien, maar dat de bomen ook over 50 jaar nog stevig staan. Dit laat zien dat we niet alleen meedenken, maar ook vooruitdenken."

Waar ben je als directeur persoonlijk het meest trots op? "Ik ben trots op onze integrale aanpak. We zijn geen leverancier die enkel grond komt brengen. Onze klanten waarderen het dat we meedenken over het hele proces en dat we hen volledig kunnen ontzorgen.”

“Daarnaast ben ik enorm trots op onze innovaties. Neem bijvoorbeeld onze ambitie om volledig emissievrije bodemproducten te leveren. Van productie tot en met transport, we werken eraan om dit proces zo duurzaam mogelijk te maken. Deze stap helpt onze klanten én verkleint onze eigen ecologische voetafdruk."

Wat kunnen we in de nabije toekomst van JdB verwachten op het gebied van vergroening? “In 2025 willen we ons eerste daktuinproject starten, een groeiend segment in steden. Dit is echt een nieuwe stap voor ons: de moeilijkheid van daktuinen is namelijk dat ‘normale’ grond als het regent snel te zwaar wordt voor het dak. Lichte substraten maken het mogelijk om groene daken te realiseren. Deze zijn licht van gewicht en bieden toch een stabiele voedingsbodem. Dit past perfect bij onze ambitie om steden groener en klimaatbestendiger te maken."

"Verder willen we komend jaar als eerste in Nederland volledig emissievrije bodemproducten aanbieden. Dit betekent dat we zowel de samenstelling, de productie als het transport van onze producten verduurzamen. We gaan hiervoor werken met elektrische vrachtwagens en installaties die op zonne-energie draaien. Als dit lukt, kunnen we een belangrijke stap zetten in onze ambitie om preferred supplier te worden voor gemeenten als Amsterdam en Utrecht, die vergroening hoog in het vaandel hebben staan."

Hoe ziet de toekomst van JdB eruit? "We willen dé koploper worden in bodemproducten. Dat betekent dat we blijven investeren in mensen, innovatie en kwaliteit. Daarnaast willen we uitbreiden met meer depotlocaties, zodat we onze producten op nog meer plekken lokaal kunnen opslaan, de transportafstanden kunnen beperken en hierdoor de CO2 uitstoot verder kunnen verlagen.

Onze stip aan de horizon is een organisatie die niet alleen marktleider is, maar ook een voortrekker in duurzame ontwikkeling. We zijn een partner waar klanten op kunnen vertrouwen, niet alleen vanwege onze producten, maar ook vanwege onze kennis en betrokkenheid op het gebied van vergroening. Daarom zullen wij ons blijven ontwikkelen.

Bij JdB groep zetten we ons in voor een duurzame toekomst door steden en openbare ruimtes groener en leefbaarder te maken. Met innovatieve bodemproducten en een geïntegreerde aanpak streven we ernaar om een positieve impact te hebben op de leefomgeving. Nu en in de toekomst.”